I morse var det sovmorgon. Värst var jag som sov nästan till halv elva.
Poolbad, lunch och sedan beslöt vi oss att göra en utflykt och handla. Vi lånade "The WV Thing" i garaget av Misi. Det är en folka cab som inte sålts i Sverige och som jag förstår är en raritet även USA. En veteranbil alltså, så vi satte oss andäktigt i bilen. Barnen gillade att det var en cab, i övrigt hade de svårt att förstå charmen. Jag var direkt tillbaka i tiden. Har man en gång hört vw's 1600-motor så känner man igen ljudet. Den surrar på ett smattrande sätt och jag gillar't. Att köra en gamal bil är något annat än en ny. Man måste känna sig fram, vara följsam. Jag känner ju inte den här gamla damen och hon gjorde det tydligt klart att det var hon som bestämde. En skön tur blev det, fram och åter till Baileys. Mer historia om VW Thing nedan.
The History of the Thing
The car was known as the Safari in Mexico and as the Trekker in Britain. In the United States, it was the Thing.
Old American advertisements depicted it as a versatile, tough, rugged, utility machine.
Take off the doors, fold down the windshield and you’ve got an instant Dune Buggy, an ad reads.
The Thing wasn’t introduced to the United States until 1973. The 1974 model functioned on an air-cooled, flat four-cylinder engine with a four-speed manual transmission, and it could reach roughly 55 miles per hour.
The car was distributed in the United States for only two years, and its rarity has been part of the appeal.
As the ads encouraged, you could, “make it your Thing.”


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar